Manjka nam jih več kot si mislite

Glavni vzrok večine bolezni  ”moderne” populacije je premajhen vnos omega-3 maščob in pretiran vnos omega-6 maščob. Prav tako je za zdravje ključnega pomena zadostna oskrba z vitaminom D, še posebej dandanes, zaradi povečanega zadrževanje v zaprtih prostorih, zaradi prevelike uporabe zaščitnih sončnih krem, porasta kroničnih bolezni in pomanjkljivih prehranskih virov. Primerno s tem sovpada tudi vedno večja pojavnost vnetnih bolezni in zdravstvenih težav, povezanih s kroničnimi vnetji.

Številne raziskave so pokazale, da imajo omega-3 maščobne kisline tudi pozitiven vpliv pri boleznih in stanjih, ki so povezane z vnetji. Za zdravje so koristne, saj zmanjšajo raven trigliceridov v krvi in nevarnost nastajanja krvnih strdkov, zmerno znižajo krvni tlak, zavirajo vnetja ter delujejo antidepresivno. Pozitivni učinki so se pokazali tudi pri motnji pozornosti otrok in hiperaktivnosti, pomagajo pri razvoju možganov novorojenčka  in otrok.

Z ugodnimi učinki na zdravje povezujemo predvsem EPK in DHK, od katerih EPK zmanjšuje vnetja, DHK pa je gradnica možganskega tkiva in očesne mrežnice ter prispeva k vzdrževanju normalnega delovanja možganov in ohranjanju vida.

Priporočen dnevni odmerek je 1000 mg (s čim višjo vsebnostjo EPK/DHK), za zdravljenje nekaterih bolezni pa tudi več. Kakovostni viri so predvsem mastne globokomorske ribe (npr. skuša, inčuni, slanik, losos), kakovostna omega-3 olja, med rastlinskimi viri pa lanena semena.

Omega-3 maščobne kisline priporočamo vsakomur, saj so pomembne v vseh življenjskih obdobjih:

Nosečnicam in doječim materam za razvoj možganov pri plodu in pri otroku v prvih letih življenja.

– Otrokom, ker izboljšajo govorne in motorične sposobnosti, da se lažje učijo, izboljšajo spomin, pisavo in branje.

Odraslim: vplivajo na zmanjšanje strahu, jeze, zmedenosti, vnetnih obolenj, depresije in izboljšanje pozornosti, spomina ter reakcijskega časa ter ohranjajo dober vid.

– Starejšim: občutno zmanjšajo nastanek ali razvoj težav v starosti kot so demenca, depresija in Alzheimerjeva bolezen.

Vitamin D, zdravje kosti in še več…

V zadnjem času pa se vedno bolj priporoča tudi jemanje vitamina D, ki je pravzaprav steroidni hormon in v koži nastaja pod vplivom UVB žarkov. Ta se v jetrnih celicah pretvori v prehormon, ki je glavna oblika vitamina D v krvnem obtoku in obenem kazalnik »preskrbljenosti« z vitaminom D. Ta metabolit se nato v ledvicah pretvori v svojo aktivno obliko.

Ključen je za regulacijo presnove kalcija in fosforja ter normalno mineralizacijo kosti in zob. Poleg tega regulira več kot 1000 genov, pospešuje diferenciacijo in zorenje celic, vzdržuje normalno funkcijo imunskega sistema ter povečuje izločanje inzulina.

V novejših raziskavah pomanjkanje vitamina D povezujejo s številnimi boleznimi kot so rak, srčno-žilne bolezni, sladkorna bolezen, depresija, demenca, osteoporoza in mnoge druge.

Pozimi smo z zalogami zelo podhranjeni

Zaloge si ustvarimo s sončenjem, s hrano pa je vnos zelo majhen, zato je v zimskem času preskrba z njim zelo slaba. Zadostna izpostavljenost UVB žarkom pokrije kar 90 % dnevnih potreb po vitaminu D večine posameznikov. Nastajanje v koži pod vplivom UVB žarkov je odvisno od mnogih dejavnikov: geografska širina, letni čas, nadmorska višina, čas dnevna, onesnaženost zraka, oblačnost neba, uporaba zaščitnih sredstev, barva kože (količina melanina v koži), starost, teža in površina izpostavljene kože. Pri nas (v zmernem podnebnem pasu) vitamin D učinkovito nastaja v koži le v času med marcem in oktobrom in še to le med 10. in 16. uro, če ne uporabljamo zaščitnega faktorja. Preostalih 10 % pa dobimo s hrano, če uživamo mastne severnomorske ribe (polenovka, losos, tuna, skuša, sardine).

Se pomanjkanje začuti? D2 ali D3?

V naših krajih in ob načinu življenja več kot polovici populacije vseh starosti, primanjkuje vitamina D. Najbolj pogosti znaki pomanjkanja D vitamina so: mišična oslabelost, občutek teže v nogah, kronična bolečina v mišično-skeletnem sistemu, utrujenost, pogoste infekcije, depresija. Pomanjkanje vitamina D pospeši tudi nastajanje osteoporoze in poveča tveganje za padce in zlome.

Rizična skupina za pomanjkanje vitamina D smo pravzaprav vsi, še posebej pa so občutljivi otroci, starejši, debeli ter posamezniki s kroničnimi boleznimi ali moteno absorpcijo.

Koliko vitamina D?

Koliko vitamina D sploh potrebujete? Za začetek preverite raven vitamina D z enostavno laboratorijsko preiskavo. V primeru pomanjkanja se posvetujte s svojim zdravnikom, ki vam bo svetoval kako zvišati in vzdrževati optimalno koncentracijo vitamina D s prehranskimi dopolnili (za vzdrževanje normalne koncentracije vitamina D je dnevni odmerek 1000 enot (25 mcg) holekalciferola), ustrezno prehrano (dober vir so severne morske ribe) ter zadostnim sončenjem.

 

 

Pripravila: Kaja Perme, mag. inž. prehrane

 

 

Priporočeni izdelki
ULTRA OMEGA 3-D, 90 mehkih kapsul
ULTRA OMEGA 3-D, 90 mehkih kapsul
Omega 3 z močjo sonca v ribji želatini. Mesečna terapija samo 13 €!
39,86 
Cena:
Več informacij
Več
SUPER OMEGA-3 EPA, 1000 mg, 120 mehkih kapsul
SUPER OMEGA-3 EPA, 1000 mg, 120 mehkih kapsul
Ima pomembno vlogo pri delovanju srca in mažganov ter pri ohranjanju vida.
29,90 
Cena:
Več informacij
Več
VITAMIN D-3,  25 µg oz. 1000 IE, 180 kapsul
VITAMIN D-3, 25 µg oz. 1000 IE, 180 kapsul
Vitamin D3 v obliki mehkih kapsul zagotavlja visoko absorbcijo.
18,93 
Cena:
Več informacij
Več