6 aprila, 2022

[Pisali ste nam] Kako olajšati predmenstrualni sindrom (PMS)?

Mojca nas je vprašala: “Imam hude težave s PMS. Kakšen teden pred menstruacijo sem zelo razdražljiva in požrešna, bolijo me prsi in trebuh, sem napeta in imam obilne vetrove. Kaj mi svetujete?

Kar 90% žensk v rodni dobi se skoraj vsak mesec srečuje s podobnimi težavami. Kaj pa pravzaprav povzroča pojav tovrstnih teža in kako ublažiti PMS? Kako si ženske lahko pri tem pomagate? Kakšne vplive ima hud PMS na samo kakovost življenja? Ali lahko res negativno vpliva na medsebojne partnerske odnose? Ko nastopi obdobje po ovulaciji, so to zelo pogosta vprašanja, s katerimi se takrat sooča marsikatera ženska. Ker je menstruacija naravni del ženskega življenja, je zelo pomembno, da lahko PMS obvladate kar se da naravno in učinkovito.

Kako ublažiti PMS?

Gre za skupek fizičnih in duševnih motenj s katerimi se ženske srečujejo teden dni pred samo menstruacijo. Pomembno je, da se zavedamo, kakšni so njegovi simptomi in kako ublažiti PMS na naraven način.

Kaj ga povzroča, do sedaj ostaja neznano. Raziskovalci predvidevajo, da so primarni razlog za njegov nastanek hormonska nihanja, ki nastanejo po sami ovulaciji. V tem obdobju nivo estrogena in progesterona drastično upade, to pa je lahko tudi glavni razlog za njegov nastanek. Padec estrogena lahko vpliva tudi na nivo serotonina, kar povzroči spremembe v razpoloženju, apetitu in spalnem ciklusu. Poleg tega pride do sprememb v delovanju hormona aldosterona, ki povzroča zastajanje natrija in vode, to pa lahko povzroči pojav napihnjenosti in povišanje telesne teže. Pojavijo se tudi spremembe v izločanju adrenalnih hormonov, motenega sproščanja nevrotransmiterjev, pomanjkanje kalcija, magnezija in pirodoksina. Vse te spremembe povzročijo nastanek simptomov, ki jih navadno povezujemo s predmenstrualnim sindromom.

Zanimivo je, da se pogosto pojavlja pri več ženskah v isti družini, kar nakazuje, da je lahko za omenjeno težavo kriv tudi genetski vzrok. Ker pa je poznavanje genov pri tem pojavu še zelo neraziskan so na tem področju nujno potrebne dodatne raziskave. Tudi s starostjo se določene težave lahko poslabšajo. Po navadi se izraziteje izrazi pri ženskah po 30 letu starost, v obdobju predmenopavzo pa ženske poročajo o drastičnem poslabšanju simptomov. Tudi določena zdravstvena stanja negativno vplivajo na same znake in jih posledično še poslabšajo (diabetes, depresija, vnetna črevesna bolezen).

Tudi slab življenjski slog negativno vpliva na predmenstrualni sindrom. Za lajšanje težav je pomembno, da se izogibamo kajenju, pretiranemu stresu, sedečemu načinu življenja, slabim prehranjevalnim navadam in telesni neaktivnosti.

O poslabšanju stanja poročajo tudi ženske, ki so, tako kot vi, prekinile terapijo s kontracepcijskimi tabletkami. Vse težave, ki bi se lahko v tem obdobju pojavile, se v času terapije umetno uravnava s hormoni, ki preprečuje pojav ovulacije in naravno nihanje hormonov. Ob njeni prekinitvi pa se lahko težave izrazijo v hujši obliki, saj pride do porušenja hormonskega ravnovesja, ki se je tekom let vzpostavljal umetno.

Pri večini žensk se izrazi v blažjih oblikah, saj ga občutijo zgolj kot spremembe v apetitu, napihnjenost in povečana občutljivost prsi. Pri nekaterih ženskah pa se pojavi hud PMS, ki resno vpliva na samo kvaliteto. Pri večini žensk se izrazi v blažjih oblikah, saj ga občutijo zgolj kot spremembe v apetitu, napihnjenost in povečana občutljivost prsi. Pri nekaterih ženskah pa se pojavi hud PMS, ki resno vpliva na samo kakovost življenja. Hud PMS se pojavi pri majhnem številu žensk in lahko nakazuje na prisotnost resnejših zdravstvenih stanj, kot sta PCOS in endomentrioza. Če je pri ženski prisoten hud PMS, se v tem primeru priporoča nujen obisk osebnega zdravnika za odkritje primarnega vzroka sprememb.

Zavedati se moramo, da lahko simptomi nekaterih drugih zdravstvenih stanj posnemajo PMS. Predvsem je to značilno za depresijo in anksioznost. Kako torej ločimo omenjen sindrom od drugih stanj? Glavna razlika, s katero si lahko pomagamo pri postavitvi diagnoze, je, da se predmenstrualni sindrom pojavlja ciklično, med tem ko pri drugih stanjih simptomi trajajo dalj časa.

Najbolj pogosti simptomi, ki jih povezujemo s predmenstrualnim sindromom, so:

  • Spremembe v apetitu
  • Občutljive in otekle prsi
  • Napihnjenost in povečanje telesne mase
  • Bolečine in krči na območju abdomna
  • Zmanjšan libido
  • Glavoboli in utrujenost
  • Mastna in aknasta koža
  • Nihanje razpoloženja (depresija, anksioznost, slaba volja, jokavost, razdražljivost)
  • Težave s spanjem
  • Problemi s koncentracijo

Kako se postavi njegova diagnoza?

Postavitev diagnoze je izredno težavna, saj se večina žensk zaradi nerednega menstrualnega ciklusa njegovih znakov sploh ne zaveda. Definicija sindroma vključuje hude mentalne in fizične spremembe, ki se pojavijo pred menstruacijo in ženski otežujejo izvajanje vsakodnevnih aktivnosti in obveznosti. Glede na diagnostične kriterije je diagnoza postavljena, če se pri ženski pojavi vsaj en duševni in en fizični simptom srednje do hude jakosti. Njegovo najhujšo obliko imenujemo PMDM ali predmenstrualna disforična motnja. O omenjenem stanju govorimo, ko ima ženska vsaj 5 simptomov, od tega pa se mora en duševni simptom kazati v hujši obliki. Tako hud PMS se pojavi pri 2 do 3 % žensk v rodni dobi, medtem ko se srednje težka različica pojavi pri približno 40% žensk.

Kako si lahko pomagam?

Poznamo veliko načinov, kako si lahko ženska pomaga lajšati težave. Raziskave so pokazale, da lahko z nekaterimi spremembami v življenjskem slogu pozitivno vplivamo na lajšanje nekaterih znakov. Pomembno je, da omejimo uživanje tobačnih izdelkov, soli, alkohola, sladkorja, kofeina in čokolade. Za lajšanje znakov je pomembno, da je naša prehrana uravnotežena in kakovostna. Vsakodnevno moramo uživati veliko sadja in zelenjave, polnozrnatih izdelkov, kakovostnih beljakovin in maščob ter prehranskih vlaknin. Uživati moramo tudi manjše obroke, ki jih moramo enakomerno razporediti tekom dneva. V pomoč so nam lahko tudi nekatera prehranska dopolnila. Raziskave nakazujejo, da bi lahko z zadostnimi vnosi kalcija, magnezija in vitamina D pozitivno vplivali na samo počutje v omenjenem obdobju. Poleg sprememb v prehranjevalnih navadah je pomembno, da postanemo telesno bolj aktivni, se izogibamo stresnim situacijam in osvojimo zdrave vzorce spanja.

Kdaj naj poiščem zdravniško pomoč?

Če se s spremembo življenjskega sloga vaši simptomi ne zmanjšajo in postajajo hujši, se priporoča obisk osebnega zdravnika. Zdravnik vam bo v tem primeru predpisal eno ali več zdravil, ki jih uporabljamo za lajšanje predmenstrualnega sindroma. Vrsta zdravila se določi na podlagi resnosti stanja. Med najbolj pogosto uporabljenimi zdravili so antidepresivi, nesteroidna protivnetna zdravila, hormonska kontracepcija in diuretiki.

S katerimi prehranskimi dopolnili lahko vplivam na hud PMS?

Na trgu obstaja ogromno dopolnil, ki vplivajo na hud PMS in lahko uspešno lajšajo tegobe, ki ga spremljajo. Katera dopolnila so nam torej lahko v pomoč pri blaženju določenih znakov?

Kalcij

Kalcij naj bi pomagal pri lajšanju predmenstrualnega sindroma. Učinkovit je predvsem pri preprečevanju utrujenosti, regulaciji apetita in preprečevanju depresivnih razpoloženj. Študije poročajo, da v kombinaciji z vitaminom D celo preprečuje njegov pojav, saj naj bi uspešno vplivala na delovanje določenih hormonov.

Magnezij

Je izredno učinkovit pri preprečevanju napihnjenosti, zastajanja tekočine in preobčutljivosti prsi. Pri ženskah s predmenstrualnim sindromom so odkrili zmanjšane nivoje omenjenega minerala, zato je v tem primeru smiselno pomisliti na njegovo dopolnjevanje. Zmanjšane vrednosti magnezija so opazili tudi pri uporabi kontraceptivov, saj naj bi le ti vplivali na njegovo povečano izločanje iz telesa. Učinkovit naj bi bil tudi pri preprečevanju pojava glavobolov in krčev.

Svetlinovo olje

Boleče prsi, predvsem ciklične in povezane z vnetjem, lahko blažimo z rednim uživanjem svetlinovega olja. Ker je olje bogat vir protivnetnih nenasičenih maščobnih kislin, umirja bolečine in izboljša kakovost življenja. Uživanje olja se je izkazalo kot zelo učinkovito pri lajšanju blagih oblik PMS. Svetlinovo olje vsebuje veliko protivnetne nenasičene maščobne kisline GLA, ki je predstopnja prostangladinov E1, tkivnih mediatorjev, ki delujejo protibolečinsko. Svetlin poleg vsega poskrbi še za lepšo polt. V dermatologiji pa ga uspešno uporabljajo pri suhi in srbeči koži.

Navadna konopljika

Tradicionalno je v uporabi že stoletja za lajšanje številnih bolezni, med drugim se uporablja tudi za lajšanje PMS. Dopolnilo z omejenim sadežem naj bi pozitivno vplival, kot so občutljive in boleče prsi, zastajanje vode, napihnjenost, razdražljivost in nihanje razpoloženja. Njegovo dopolnjevanje se je izkazalo kot izredno učinkovito tudi pri lajšanju hudih oblik PMDM.

Viri

Milewicz, A. in Jedrzejuk, D. (2006). Premenstrual syndrome: From etiology to treatment. Maturitas, 55(2006), 47-54.
Gold, E.B., Bair, Y., Block, G., Greendale, G.A.,… in Zhang, G. (2007). Diet and Lifestyle Factors Associated with Premenstrual Symptoms in a Racially Diverse Community Sample: Study of Women’s Health Across the Nation (SWAN). Journal of women’s health, 16(5), 641-656.
Chocano-Bedoya, P.O., Manson, J.E., Hankinson, S.E., Willett, W.C, Johnson, S.R., Chasan- Taber, L., Ronnenberg, A.G., Bigelow, C. in Bertone-Johnson, E.R. (2011). Dietary B vitamin intake and incident premenstrual syndrome. American journal of clinical nutrition, 93(5), 1080-1086.
Blum, M. idr. (1991). Oral contraceptive lowers serum magnesium.
Evropska agencija za zdravila, Odbor za zdravila rastlinskega izvora, Oenotherae biennis oleum, 31-marec 2011.
American Botanical Council: Evening primose Oil, Clinical owerview, The ABC clinical guide to herbs, 2003.

© 2022 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane