15 maja, 2020

[Pisali ste nam] Kako si pomagati ob zlomljeni kosti?

V Hiši zdravja na vprašanja naših bralcev odgovarja mag. Urša Strlekar, mag. farm. Manca nas je vprašala: »Mama (78 let) si je pred tremi meseci zlomila kolk in za dolgo obležala. Izgubila je 6 kg in hodi s težavo in zelo nesigurno. Je bleda in zgleda kot okostnjak. Prosila bi za kakšen nasvet pri dopolnilih. […]

V Hiši zdravja na vprašanja naših bralcev odgovarja mag. Urša Strlekar, mag. farm.

Manca nas je vprašala: »Mama (78 let) si je pred tremi meseci zlomila kolk in za dolgo obležala. Izgubila je 6 kg in hodi s težavo in zelo nesigurno. Je bleda in zgleda kot okostnjak. Prosila bi za kakšen nasvet pri dopolnilih. Hrana ji ne diši preveč. Skrbi me, da ji manjka vitaminov. Mi lahko svetujete kaj?«

proteini

 

 

 

 

 

 

 

 

Spoštovana, ga. Manca.

Hvala za vprašanje in zaupanje.

Super, da ste navedli nekaj bistvenih podatkov za svetovanje. Glede na vse, kar ste napisali, bi izpostavila beljakovine, dodala bi še multivitaminsko-mineralni dodatek in poleg obvezno še vitamin D3.

Navadno se pri starejših bolnikih beljakovinska podhranjenost pokaže z manjšo prožnostjo kože, poslabšanjem kakovosti las in nohtov, zmanjšanjem mišične mase, okrnjeno pa je tudi delovanje imunskega sistema. Vse to pa poslabša pogoje za boljše okrevanje, večjo mišično moč in njeno stabilnost pri hoji.

Če ni kakšnih omejitev glede živalskih beljakovin, potem bi svetovala rastlinske beljakovine, ki jih pogosto uživajo športniki in tisti, ki hujšajo. Ena porcija beljakovin iz našega programa vsebuje kar 20 g beljakovin, ki se lahko umešajo med hrano, v napitke ali pa celo dodajo sladoledu.
Če ni omejitve pri živalskih beljakovinah, je naslednja opcija dopolnilo z razvejanimi aminokislinami, ki jih imenujemo tudi BCAA. Gre za mešanico treh aminokislin, ki preprečuje propadanje mišic zaradi starosti ali večjih potreb pri športu. Aminokisline so v kapsulah in se jemljejo dvakrat na dan po 4 skupaj na prazen želodec.

Zakaj sem svetovala tudi multivitaminsko mineralno dopolnilo?

Aminokisline, ki jih dobimo iz hrane, se povezujejo v beljakovine s pomočjo vitaminov in mineralov. Če teh ni dovolj, se izločijo iz telesa brez da bi se vgradile v mišice ali pretvorile v energijo. Glede na to, da ima gospa slab apetit in da je preskrba vitaminov in mineralov s hrano motena (še posebej tistih, ki se v telesu ne shranjujejo) je najbolje uporabiti kakovostno kombinacijo vseh vitaminov in mineralov.

Zakaj še dodaten vitamin D?

V multivitaminu ga je za ščepec, zato ga za doseganje zdravih ravni ne bo dovolj. Ker ga večini najbolj primanjkuje ravno v zgodnje-spomladanskih mesecih, je dopolnjevanje z večjimi odmerki zelo priporočljivo. Vitamin D je zelo pomemben pri izgradnji hitrih mišičnih vlaken, ki so ključna za stabilnost in dobro koordinacijo. Za občutek o večjih odmerkih pa navajam podatek o varnosti Evropske agencije za varno hrano. Ta je določila, da so varni odmerki za odrasle do 4000 IE/dan. Lahko pa se raven vitamina D tudi preveri z odvzemom krvi in se šele nato dodaja.

Za več informacij me lahko pokličete tudi na 080 80 12.

© 2023 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane