13 maja, 2022

PCOS: kaj pomaga, ko je diagnoza sindrom policističnih jajčnikov?

Sindrom policističnih jajčnikov (PCOS) je hormonska motnja, ki prizadene med 8-20 % žensk v rodni dobi. Trenutno še ni znano kaj povzroča njen nastanek. Znano pa je, da je za njen pojav lahko kriva povezava med povišanim inzulinom, nizko stopnjo kroničnega vnetja in genetiko. Genetska nagnjenost je primarni vzrok za njen nastanek, saj se pogosteje pojavi v družinah, kjer je bolezen že prisotna. Kako močno se bo sindrom izrazil, je odvisno predvsem od življenjskega sloga posameznice. Povečana telesna teža, prehrana z enostavnimi ogljikovimi hidrati in premalo gibanja povečujejo izraženost bolezni. V nadaljevanju pa preberite, kaj pomaga pri PCOS.

Kaj je PCOS?

Gre za hormonsko motnjo, ki prizadene ženske v rodni dobi. Hormonsko ravnovesje je porušeno, težko jasno razložimo, kaj je vzrok in kaj posledica. Izraženost bolezni je različna, od blage do hujše. Pri močneje izraženi bolezni pride do motene presnove sladkorja, povišanih moških spolnih hormonov, dolgoročno so te ženske nagnjene tudi k povišanemu krvnemu pritisku in sladkorni bolezni.

Sindrom policističnih jajčnikov se odraža v naslednjih simptomih:

  • Ali zaznavate spremembe v svojem menstrualnem ciklu? Na primer: neredna ali celo odsotna menstruacija, motnje v ovulaciji in posledično zmanjšana plodnost?
  • Ste opazili pretirano poraščenost?
  • Vas motijo akne na spodnjem delu obrazu kljub temu, da niste v puberteti?
  • Ste opazili povečano izpadanje las?
  • Se tudi vi spopadate s prekomerno telesno težo (pojavi se približno pri polovici žensk)?
  • Vas mučita depresija in anksioznost?
  • Se spopadate z utrujenostjo (tudi že zjutraj)?
  • Se srečujete nenadnimi krvavitvami iz nožnice?
  • Vas pestijo bolečine v medenici?
  • Imate zmanjšan libido?

Ste vsaj na nekaj zgornjih vprašanji odgovorili z ja? Potem je izredno pomembno, da spremljate spremembe na sebi in pravočasno ugotovite, ali gre za povezavo s sindromom PCOS.

Izredno pomembno je, da se zavedamo, kaj je sindrom policističnih jajčnikov in temu ustrezno hitro prepoznamo njegove znake. Nezdravljena bolezen lahko vodi v številne zdravstvene zaplete, kot so neplodnost, inzulinska rezistenca, sladkorna bolezen tipa II, povišan holesterol, povišan krvni tlak in srčne bolezni. Poleg hormonskega neravnovesja, se na jajčnikih lahko pojavijo majhne ciste, ki same po sebi niso nevarne, lahko pa vplivajo na poslabšanje določenih znakov. Sindrom policističnih jajčnikov je najbolj pogost vzrok za neplodnost pri ženskah, saj preprečuje ovulacijo. Ženske, katerim uspe zanositi, imajo v povprečju večje tveganje za pojav splavov, nosečniškega diabetese, povišanega krvnega tlaka zaradi nosečnosti, preklampsije in prezgodnjega poroda.

Pomembno je, da sindrom policističnih jajčnikov diagnosticiramo v začetnih fazah in se čim hitreje lotimo njenega zdravljenja. Pri pacientkah je izredno pomembna izguba prekomerne telesne teže, ki lahko povzroči pojav drugih zdravstvenih zapletov, kot so inzulinska rezistenca, sladkorna bolezen, povišan holesterol in srčno-žilne bolezni.

Želite več informacij o PCOS iz prve roke? Pokličite na našo brezplačno svetovalno številko 080 8012. Prijazno se vam bo oglasila naša prehranska svetovalka Gaja Frelih, mag. dietetike.

Pri pacientkah je velika težava pojav inzulinske rezistence, kar lahko posledično vodi v sladkorno bolezen. Zanimivo je, da se kar pri 40% žensk s PCOS do svojega 40 leta razvije diabetes tipa II. Za inzulinsko rezistenco je značilno, da oseba ni sposobna regulirati nivo krvnega sladkorja, saj njegova tkiva postanejo odporna na učinke inzulina. Ker je koncentracija glukoze v krvi povišana, trebušna slinavka pospešeno izloča inzulin, da bi omogočila vstop glukoze v tkiva in s tem preprečila pretiran porast glukoze v krvi. Ker pa so tkiva na ta hormon rezistentna, do teh učinkov ne pride ali pa so ti zelo blagi. Preveč inzulina v krvi lahko vpliva tudi na samo sposobnost ovulacije, saj vpliva na povečano produkcijo moških spolnih hormonov. Na povečan nivo androgenov vpliva tudi nizka stopnja kroničnega vnetja, ki je pri bolnicah zelo pogosta.

Sindrom policističnih jajčnikov povezujemo s številnimi zdravstvenim zapleti, kot so:

  • Sladkorna bolezen tipa II
  • Neplodnost
  • Povišan holesterol
  • Povišan nivo lipidov v krvi
  • Obstruktivna apneja v spanju
  • Jetrne bolezni (steatohepatitis)
  • Povišan krvni tlak
  • Metabolni sindrom
  • Depresija in anksioznost
  • Rak endometrija
  • Nosečniški diabetes
  • Spontani splavi
  • Srčni infarkt

PCOS: kaj je to in poti do izboljšanja

Zdravljenje PCOS je odvisno od izraženosti simptomov in predvsem od želje po zanositvi. Pri vseh je zelo pomemben zdrav življenjski slog z dosti gibanja. Pri prehrani je ključno izogibanje sladkorju in enostavnim ogljikovim hidratom, za tiste s povečano telesno težo pa se priporoča počasno nižanje teže za 5-10%.

Zdravila žal še ne poznamo, zato zdravljenje temelji predvsem na blaženju simptomov. Kaj pomaga pri PCOS in kakšno zdravljenje se pri tem priporoča, je odvisno od tega ali si ženska želi zanositi ali želi zgolj preprečiti pojav sekundarnih zdravstvenih zapletov. Poteka lahko s pomočjo kontracepcijskih tablet, zdravil za zniževanje krvnega sladkorja, zdravil za zdravljenje neplodnosti, hormonalnega zdravljenja, jemanje prehranskih dopolnil vitaminov in mineralov, histerektomija, praznjenje cist,…

Ali lahko vplivam na izboljšanje PCOS na naraven način?

Kaj pomaga pri PCOS, je zelo pogosto vprašanje, s katerim se sooča vsaka ženska z omenjenim stanjem. Za lajšanje bolezni in preprečevanje pojava sekundarnih zapletov je izrednega pomena sprememba življenjskega sloga, ki temelji na izgubi telesne teže, zdravem in uravnoteženem načinu prehranjevanja in rednem izvajanju telesne aktivnosti.

  • Izguba telesne teže:

Vzdrževanje zdrave telesne teže je glavna komponenta pri blaženju. Prekomerna telesna teža je izredno pogosta med prizadeto populacijo žensk, kar še dodatno poveča tveganje za razvoj sladkorne bolezni tipa II, metabolnega sindroma in srčno-žilnih bolezni. Zdravniki si še niso na jasnem ali PCOS otežuje samo izgubo telesne teže ali vpliva zgolj na poslabša simptomov. Že 5% izguba telesne mase pripomore k znatnem izboljšanju zdravstvenega stanja.

  • Zdrava in uravnotežena prehrana

Spremembe v prehranjevalnih navadah so ključne za izboljšanje stanja in preprečevanje njegovega poslabšanja. Znano je, da veliko obolelih žensk trpi za pojavom inzulinske rezistence. Ključno je, da ima oseba pod dobrim nadzorom nivo krvnega sladkorja in s tem prepreči nadaljnjo slabšanje stanja.

Pri izbiri živil je izredno pomembno, da se ženska izogiba živilom, ki lahko vplivajo na hiter porast sladkorja. Normalna raven glukoze v krvi poskrbi, da se bo inzulin sproščal počasi in enakomerno.

Prehrana mora biti uravnotežena in raznolika. Vsak obrok mora biti sestavljen iz vseh makrohranil. Paziti moramo predvsem na vsebnost enostavnih OH in sladkorjev. Iz prehrane jih poskušamo v čim večji meri izločiti in jih zamenjati s sestavljenimi OH. Te bodo poskrbeli za počasen in enakomeren dvig sladkorja, to pa nam bo omogočilo njegov boljši nadzor. V vsak obrok moramo vključimo tudi zadostno količino kakovostnih beljakovin, maščob in prehranskih vlaknin. Vlaknine skrbijo za počasnejše praznjenje želodca in posledično umirjen in bolj enakomeren dvig sladkorja. Seveda pa ne smemo pozabiti na uživanje zadostnih količin zelenjave in sadja.

  • Osnova načela pri prehrani:

– Omejiti uživanje sladkorja in enostavnih ogljikovih hidratov
– Uživanje sestavljenih polnovrednih OH
– Uživanje več sadja in zelenjave
– Paziti na vnos prehranskih vlaknin in beljakovin
– Omejimo uživanje nasičenih MK
– Uživanje več rib in morskih sadežev

  • Telesna aktivnost

Je ključna komponenta za zdravo izgubo telesne teže. Njeno redno izvajanje nam omogoča boljši nadzor nad nivojem krvnega sladkorja in inzulina. Poleg vpliva na krvni sladkor ima telesna aktivnost pozitivne učinke tudi na druge organske sisteme in s tem preprečuje pojav drugih zdravstvenih zapletov, ki lahko nastanejo kot posledica prekomerne telesne teže in telesne neaktivnosti. Pomembno je, da s telesno aktivnostjo začnemo počasi in da si izberemo tisto vrsto športa, ki nam je blizu in nam ne predstavlja pretiranih muk.

Kaj pomaga pri PCOS poleg zdravega življenjskega sloga?

Poleg zdravega življenjskega stila imajo pozitivne učinke tudi nekatera prehranska dopolnila, ki uspešno blažijo simptome omenjenega stanja.

Inozitol

V zadnjih desetih letih se po svetu uveljavlja terapija z mioinositolom (ena izmed kemijskih oblik inositola). To je psevdovitamin iz skupine B. Številne študije potrjujejo pozitiven vpliv mioinositola na presnovo in hormonsko ravnovesje. V študijah so ženske za zdravljenje PCOS večinoma prejemale 2000 do 4000 mg mioinositola dnevno (1-3). Po nekaj mesecih so bili laboratorijski izvidi boljši, izboljšala se je koža, več je bilo ciklusov z ovulacijo in več žensk je zanosilo (1-3). Terapija z mioinositolom predstavlja alternativo za ženske s policističnimi jajčniki, ki želijo naravno in varno rešitev za urejanje ciklusa, izboljšanje kože in povečanje možnosti za zanositev.

Inozitol učinkovito deluje pri inzulinski rezistenci, vpliva na izboljšanje razpoloženja, zniža tveganje za razvoj nosečniškega diabetesa, zmanjšuje vrednost TAG in LDL holesterola v krvi, izboljšuje menstrualne nepravilnosti, vpliva na plodnost in znižuje nivo androgenih hormonov (testosteron).

Omega 3 maščobne kisline

Za PCOS je značilno občasno kronično vnetje nizke stopnje. Omega 3 maščobne kisline imajo protivnetno delovanje zato lahko pozitivno vplivajo. Prav tako pozitivno vplivajo na naš srčno-žilni sistem, saj omogočajo zniževanje holesterola in TAG, to pa preprečuje pojav najrazličnejših obolenj.

Svetlinovo olje

Svetlin (Oenothera biennis L.) je velika živahna rastlinica z rumenimi cvetovi, imenovana tudi nočna frajla, ki se odpre in zablesti v svoji polni lepoti šele proti večeru. Cvetovi se preobrazijo v semena, ki vsebujejo svetlinovo olje. Te kemijsko uvrščamo med maščobne kisline omega 6, ki se od običajnih, kot so v sončničnem ali podobnih oljih, razlikuje po tem, da vsebuje veliko količino posebne maščobne komponente – gamalinolenske kisline (GLK). Ta je nosilka zdravilnih lastnosti svetlinovega olja, hkrati pa je tudi pomembna sestavina celičnih membran. Iz nje v telesu nastajajo posebne spojine, prostanglandini E1, ki v telesnih tkivih blažijo vnetja in zmanjšujejo bolečino. Nekaj raziskav je ugodne učinke svetlina potrdilo tudi pri bolečih prsih med menstrualnim ciklom in pri menstrualnih krčih. Prostanglandini tipa E1, ki nastanejo v telesu iz GLK, zmanjšajo občutljivost živčnih vlaken na bolečino in vnetje, ki ga med ciklom izzovejo hormonske spremembe. Uživanje Svetlina se priporoča v primeru pojava neplodnosti, hormonskega neravnovesja, sindroma policističnih jajčnikov, lupusa,…

Vitamin D

Vitamin D ima številne pozitivne lastnosti za naše telo. Ženske, ki trpijo za opisanim pojavom imajo pogosto pomanjkanje omenjenega vitamin. Vitamin D lahko vpliva na inzulinsko rezistenco pri pacientkah, znižanje androgenih hormonov, njegovo pomanjkanje pa lahko povežemo s povečanim vnetjem in težavam s samo plodnostjo. Njegovi dopolnjevanje se priporoča predvsem v jesensko-zimskih mesecih, saj ljudje takrat najlažje razvijejo njegovo pomanjkanje.

Naša naravna, farmacevtsko preverjana prehranska dopolnila dobite v vseh bolje založenih lekarnah in specializiranih trgovinah.

© 2022 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane