Pomen omega 3 v prehrani

V sodobni hrani je prisotnih veliko omega-6 maščob, katere pospešujejo vnetja v telesu, hkrati pa negativno vplivajo na naš hormonalni sistem. Glavni vzrok večine bolezni  ”moderne” populacije je premajhen vnos omega-3 maščob in pretiran vnos omega-6 maščob. V zadnjih 50. letih se je razmerje omega-6 maščob in omega-3 maščob spremenilo iz 2:1 na 15:1. Primerno s tem sovpada tudi vedno večja pojavnost vnetnih bolezni in zdravstvenih težav, povezanih s kroničnimi vnetji.

Bolezni srca in ožilja so glavni vzrok obolevnosti in umrljivosti v razvitem svetu. V Sloveniji so bolezni srca in ožilja na prvem mestu med kroničnimi nenalezljivimi boleznimi in predstavljajo 40% celotne umrljivosti prebivalstva. Splošno priporočilo, naj se uživanje maščob zmanjša, zato temelji na epidemioloških študijah. Prekomerno uživanje maščob ob slabem razmerju med nasičenimi in enkrat ter večkrat nenasičenimi maščobami, namreč predstavlja velik dejavnik tveganja pri nastanku bolezni srca in ožilja, povišanega krvnega tlaka in nekaterih vrst raka.

Omega 3 so esencialne večkrat nenasičene maščobne kisline, ki jih moramo vnašati s hrano, saj jih naše telo ne more proizvajati. Mednje sodijo EPK (eikozapentaenojska kislina), DHK (dokozaheksaenojska kislina) in ALK (alfa-linolenska kislina).

Znanstveniki so dokazali, da imajo določene omega 3 maščobne kisline različen vpliv na telo. Z ugodnimi učinki na zdravje povezujemo predvsem EPK in DHK , katerih glavni vir so ribe in morska hrana. EPK vpliva v večji meri na krvožilni sistem in telesne maščobe, DHK je gradnica možganskega tkiva, največ se je nahaja v možganskih sivih celicah in očesni mrežnici in prispeva k vzdrževanju normalnega delovanja možganov in ohranjanju vida.

Omega-3 maščobne kisline so biološko najpomembnejše pri ohranjanju duševnega zdravja, saj vplivajo na delovanje receptorjev, prevzem nevrotransmiterjev in prenos signala.

  • zmanjšujejo vnetne procese v telesu,
  • znižujejo koncentracijo trigliceridov, skupnega holesterola in LDL-holesterola v krvi,
  • preprečujejo nastanek krvnih strdkov, povečajo pretočnost krvi in posledično znižajo krvni pritisk,
  • preprečujejo motnje srčnega ritma, krepijo stene arterij.
  • pomembne za tvorbo nekaterih hormonov,
  • osnovni gradbeni element celičnih membran v možganih in očesni mrežnici,
  • izboljšajo konsistenco živčnih sinaps in s tem olajšan prenos živčnih prenašalcev.
  • Pri športnikih izboljšajo moč in fizično vzdržljivost, nudijo podporo mišicam, zmanjšajo mikropoškodbe mišic in vnetne odzive ter izboljšajo odpornost organizma ob večjih telesnih naporih.

Pomembne so v vseh življenjskih obdobjih:

Plod v zadnjem trimesečju nosečnosti in otrok v prvih dveh letih življenja: 

To je obdobje pospešenega razvoja možganov. DHK, ki vpliva na konsistenco in s tem na rast celične membrane, je pomembna za razvoj senzoričnih, vedenjskih in motoričnih sposobnosti živčnega sistema ter za razvoj očesne mrežnice. Pri materah EPK zmanjšuje nastanek visokega pritiska, povezanega z nosečnostjo in posledično komplikacije. DHK zmanjšuje tudi poporodno depresijo.

Otroštvo: Omega-3 izboljšajo govorne in motorične sposobnosti pri otroku. Otroci se lažje učijo, imajo boljši spomin, izboljšano pisavo in branje. Zmanjšana je možnost težav s pozornostjo oz. hiperaktivnostjo, disleksijo, agresivnostjo, strahom in avtizmom.

Odrasli: Omega-3 vplivajo na zmanjšanje strahu, jeze, zmedenosti, depresije in izboljšanje pozornosti, spomina ter reakcijskega časa. Ohranjajo dober vid. Pozitiven učinek naj bi imele tudi na težave z bipolarnostjo in shizofrenijo.

Starost:  Omega-3 občutno zmanjšajo nastanek ali razvoj težav v starosti kot so demenca, depresija in Alzheimerjeva bolezen.

Priporočen dnevni odmerek je 1000 mg (s čim višjo vsebnostjo EPK/DHK), za zdravljenje nekaterih bolezni pa tudi več. Kakovostni viri so predvsem mastne globokomorske ribe (npr. skuša, slanik, losos), kakovostna omega-3 olja, med rastlinskimi viri pa lanena semena.

Omega-3 maščobne kisline so normalno prisotne v naši prehrani, zato se jih priporoča vsakomur, predvsem zaradi njihovih pozitivnih učinkov na telo in varne uporabe. Dodaten razlog za uživanje prehranskih dodatkov z omega-3 maščobnimi kislinami je tudi nezadosten vnos teh maščobnih kislin s prehrano, zato se jih kot prehransko dopolnilo priporoča:

– bolnikom z večjim tveganjem za srčno-žilne bolezni,

– bolnikom, ki so že preboleli miokardni infarkt,

– bolnikom s hipertenzijo,

– bolnikom s hipertrigliceridemijo,

– pri težavah z luskavico,

– bolnikom z revmatoidnim artritisom,

– pri vseh vnetnih obolenjih,

– nosečnicam in doječim materam.

 

Pripravila: Kaja Perme, mag. inž. prehrane

Priporočeni izdelki
DHK-500 mg, 90 mehkih kapsul
DHK-500 mg, 90 mehkih kapsul
V času nosečnosti in dojenja je pomembno uživati ribje olje, ki vsebuje več DHK maščobnih kislin.

39,86 
Cena:
Več informacij
Več
ULTRA OMEGA 3-D, 90 mehkih kapsul
ULTRA OMEGA 3-D, 90 mehkih kapsul
Omega 3 z močjo sonca v ribji želatini. Mesečna terapija samo 13 €!
39,86 
Cena:
Več informacij
Več
SUPER OMEGA-3 EPA, 1000 mg, 120 mehkih kapsul
SUPER OMEGA-3 EPA, 1000 mg, 120 mehkih kapsul
Ima pomembno vlogo pri delovanju srca in mažganov ter pri ohranjanju vida.
29,90 
Cena:
Več informacij
Več
OMEGA 3 ribje olje, okus limone, 200 ml
OMEGA 3 ribje olje, okus limone, 200 ml
Omega-3 ribje olje s prijetnim vonjem in okusom limone. Se ne spahuje in nima okusa po ribah.

24,91 
Cena:
Več informacij
Več