19 decembra, 2016

Zajemimo življenje s »polno žlico«

Zajeti življenje s polno žlico, pomeni uživati v vsakodnevnih aktivnostih, sprehodih, raznih športnih dejavnostih, pohajkovanju ter ob druženju s prijatelji, partnerjem, vnuki … Ena od zoprnih »reči«, ki lahko posežejo v vse te aktivnosti, so poškodbe in vnetja sklepov. Vsak, ki se spopada s tovrstnimi težavami, ne glede na vzrok, ve, kako dragoceno je zdravje […]

Zajeti življenje s polno žlico, pomeni uživati v vsakodnevnih aktivnostih, sprehodih, raznih športnih dejavnostih, pohajkovanju ter ob druženju s prijatelji, partnerjem, vnuki … Ena od zoprnih »reči«, ki lahko posežejo v vse te aktivnosti, so poškodbe in vnetja sklepov. Vsak, ki se spopada s tovrstnimi težavami, ne glede na vzrok, ve, kako dragoceno je zdravje sklepov. Prav vsi pa se moramo zavedati, da je to le še eno področje zdravja,  na katerem lahko veliko naredimo tudi sami.

Gibanje je ključno

V grobem lahko sklepe, kosti in mišice opišemo kot osnovni gradbeni elementi našega gibalnega sistema. Le-ta je izredno fleksibilen, kar pomeni, da se odziva na naše vedenje. Z več gibanja se masa kosti in mišic povečuje. Ob zmanjšanji ali odsotni obremenitvi z gibanjem, mineralna kostna gostota in mišična masa upadata, kar se odraža tudi na zdravju sklepov.

S težavami vezanimi na gibalni sistem, še najbolj pa na sklepe, se spopada zelo veliko posameznikov najrazličnejših starosti. Navsezadnje je vzrokov za to ogromno, med osnovne povzročitelje pa sodijo starost, nezdrav način življenja, škodljivi vplivi okolja, poškodbe, prekomerna telesna teža, preveč sedenja, slaba drža, oblike rekreacije in športov, ki so za posameznika neprimerne in celo škodljive ter naporni in nepravilni treningi z utežmi. Posledica so bolečine med gibanjem kot tudi v mirovanju, jutranje bolečine, okorelost in rigidnost sklepov, otekanje, mišični vozli ter krči. Pomembno je, da se zavemo teh nevarnosti že prej in se zaščitimo pred nastankom večjih sprememb.

Vendar kako?

Eden od medicinskih čudežev, ki varuje pred nevarnimi vnetnimi in sodobnimi boleznimi, artritisom ter prezgodnjim staranjem, so vsekakor omega-3 maščobne kisline, kamor uvrščamo EPK, eikozapentaenojsko, DHK, dokozaheksaenojsko ter alfa-linolensko maščobno kislino, ALK. Dr. Garry Gordon ter Herb Joiner- Bey, zdravnik naturopat, izpostavljata pomembne izsledke številnih svetovnih raziskav v povezavi z vsakodnevnim  uživanjem omega-3 ribjega olja, med katere sodi tudi njihov vpliv na zdravje sklepov. Ohranjajo namreč njihovo prožnost ter gibljivost, lajšajo bolečine in občutljivost ter zmanjšajo potrebo po protivnetnih zdravilih. EPK je potrebna za nastajanje tkivnih hormonov prostaglandinov, posebnih kemičnih sporočevalcev pri vnetnih procesih ter skrbijo za zdravje srca in optimalno zgradbo celičnih membran. Zdi se, da se zdravilni učinki maščobnih kislin omega-3, stopnjujejo sorazmerno s trajanjem uživanja. Čim dlje jih uživamo, tem ugodnejše so za naše zdravje. Priporočen dnevni odmerek je 1000 mg, za zdravljenje nekaterih bolezni pa tudi več. Kakovostni viri so predvsem mastne globokomorske ribe (npr. skuša, slanik, losos), kakovostna omega-3 olja, med rastlinskimi viri pa lanena semena.

Na drugi strani pa je prava poplava izdelkov na trgu, ki bi naj podprli regeneracijo in zaščitili sklepe. V ozadju se skriva veliko resnice pa tudi laži – če potegnemo črto, je prava izbira tista, ki temelji na klinični praksi, izkušnjah bolnikov ter dejstvih iz fiziologije telesa. Upoštevanje vseh teh dejavnikov lahko potem dejansko podpre terapevtske učinke določenih učinkovin v izdelku in njihovo sinergijo.

Ena od takih sinergičnih kombinacij je glukozamin s hondroitinom in MSM (metilsulfonilmetanom).

Pa poglejmo zakaj. Glukozamin sulfat je naravna snov, ki se nahaja v veliko telesnih tkivih. Telo ga tvori iz glukoze in L-glutamina, največ pa ga je v vezivnem tkivu ter hrustancu, zato je nujno potreben za izgradnjo in vzdrževanje vezivnega tkiva. Pomaga pri vgradnji žvepla v hrustanec, zagotavlja elastičnost in omogoča blaženje udarcev. Tako celostno ščiti hrustanec pred poškodbami. Hondroitin sulfat je sestavljen ogljikohidrat in je prisoten v vezivnem tkivu sesalcev. Proizvajajo ga hondrociti (hrustančne celice). V sklepnem prostoru ima več pomembnih nalog: zagotavlja proizvodnjo sinovialne tekočine, na ta način prehranjuje sklep, zaščiti sklepne strukture ter varuje sklep pred poškodbami. Z leti se vsi elementi sklepov obrabijo, vse težje se obnavljajo, postopoma propadajo, gibljivost se manjša in pojavijo se bolečine. Zmanjšani koncentraciji hondroitina se pripisuje pomembna vloga pri razvoju osteoartritisa in mehanskih poškodbah na sklepih ter nasprotno: uporaba hondroitin sulfata dobrodejno vpliva na gibljivost že spremenjenih sklepov in blaži tovrstne bolečine. MSM (metilsulfonilmetan) je prehranska oblika žvepla, ki je eden najpomembnejših elementov v našem telesu. Je pomemben element naših aminokislin, gradnikov beljakovin in vsaj polovica od celote ga je shranjenega v mišicah, kosteh ter koži. Brez dvoma je žveplo skoraj tako pomembno kot vitamin C, saj brez njegove zadostne količine človeški organizem ne more normalno delovati – celice izgubijo elastičnost, pojavijo se brazgotine, gube, krčne žile in degenerativne bolezni. Najdemo ga tudi v živilih, vendar ga njihova obdelava v precejšnji meri uniči. Tako je MSM pomemben prehranski vir žvepla za proizvodnjo kolagena, elastina, hrustanca in keratina. Skrbi za moč in prožnost mišic, kosti, sklepov ter notranjih membran. Med njegovimi učinki najbolj izstopa sposobnost obnavljanja vezivnega tkiva in lajšanje bolečin, ki jih povzročajo vnetja; ugodno vpliva na akne, alergije, prekrvavitev, glavobole in migrene, mišične bolečine, na imunski odgovor, pripisujejo pa mu pozitivne učinke tudi pri zdravljenju artritisa.

Z zdravo prehrano, gibanjem ter določenimi aktivnimi učinkovinami lahko veliko naredimo za svoje zdravje – poskrbimo torej, da se težav in napak, ki jih delamo, ne zavemo šele, ko je zdravje že načeto.

 

 

© 2022 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane