9 avgusta, 2021

Ali ste vedeli, da je izguba vonja in okusa eden prvih znakov pomankanja cinka?

Cink je za zdravje izjemno pomemben. V industrijsko razvitih deželah pogosto prihaja do pomanjkanja cinka zaradi izčrpanosti tal in tako posledično njegove manjše količine v prehrani. Kako ga bo telo ob pomanjkanju uporabilo, je verjetno odvisno od tega, kaj je za ohranjanje integritete telesa najpomembnejše. V telesu nadzira več kot 300 kemičnih reakcij, uravnava približno […]

Cink je za zdravje izjemno pomemben. V industrijsko razvitih deželah pogosto prihaja do pomanjkanja cinka zaradi izčrpanosti tal in tako posledično njegove manjše količine v prehrani. Kako ga bo telo ob pomanjkanju uporabilo, je verjetno odvisno od tega, kaj je za ohranjanje integritete telesa najpomembnejše. V telesu nadzira več kot 300 kemičnih reakcij, uravnava približno 2.000 genov, daje prostorsko obliko beljakovinam in celicam, omogoča tvorbo vseh beljakovin, med drugimi tudi imunskih celic.

Cink je nepogrešljiv pri celjenju ran po poškodbah in operacijah, zato je prav pri slabem celjenju ran dobro pomisliti na ta mineral. Enako je nanj dobro pomisliti pri pogostih okužbah. Njegova razporeditev v organih je odvisna od potreb po njem, največ pa ga je v presnovno zelo aktivnih organih, kot so jetra, ledvice in mišice ter v kosteh, prostati, očesu, nohtih, laseh in koži.

Cink sodeluje v vseh procesih imunskega sistema, in sicer pri aktivaciji in tvorbi imunskih celic, hkrati pa pred oksidativnim stresom ščiti in stabilizira membrane imunskih celic.

Laboratorijsko testiranje cinka v krvni plazmi ni najbolj natančno, saj je cink večinoma v celicah. Krvni test je dober za prvo oceno preskrbljenosti. Najboljša oceno preskrbljenosti z njim poleg krvnih testov je razvidna iz dodatnih kliničnih znakov, vpogleda v življenjski slog, uporabe nekaterih zdravil in presoje vnosa iz prehrane.

Kateri so znaki pomanjkanja cinka?

• Eden prvih znakov pomanjkanja cinka je izguba okusa in vonja.**
• Pogoste okužbe.
Bele lise na nohtih in krhki lasje ter izguba las.
• Kožni ekcemi in afte.
• Neplodnost in upad ravni testosterona.
Težave z vidom: suhe oči in makularna degeneracija, nočna slepota.

** Test s cinkovim sulfatom
Odličen orientacijski domači test z raztopino cinkovega sulfata je namenjen preverjanju preskrbljenosti s cinkom. Če oseba kapljico kane na sluznico jezika in ne začuti grenkobe, ima težave z zalogami cinka.

Kako izgubljamo cink?

Med dejavnike tveganja za pomanjkanje cinka spadajo starost, alkoholizem, malabsorpcija (črevesne bolezni), prehrana, ki ne vsebuje dovolj beljakovin, ter uporaba nekaterih zdravil, med katerimi so:
• zdravila za povečanje odvajanja vode (diuretiki), ki povečajo izločanje cinka,
• natrijev valproat (zdravilo proti krčem),
• zdravila za zmanjšanje izločanja želodčne kisline (dolgotrajna uporaba).

V raziskavi, objavljeni v strokovni reviji Gastroenterology research, so ugotovili, da imajo tisti, ki se zdravijo z inhibitorji protonske črpalke (zdravila za zmanjšanje izločanja želodčne kisline), v plazmi približno 30 % manj cinka. Če so tem bolnikom dodajali cink, so opazili, da se je raven cinka v krvi zvišala samo za 37%, v kontrolni skupini, ki ni jemala zdravil, pa za 126 %.

Dopolnjevanje in višanje krvnih koncentracij cinka ni hiter proces. V starosti (65 let in več) absorpcija cinka zaradi fiziološko pomanjkljivega izločanja želodčne kisline poteka s precej slabšim izkoristkom. Starejšim, ki so imeli nizke ravni cinka v krvni plazmi, se je raven v plazmi po treh mesecih jemanja 30 mg dodatnega cinka zvišala za borih 16 %.

Če ste vegetarijanec, pazite na vnos cinka

Cinka je največ v živilih živalskega izvora. Sladokusci, ki imajo radi ostrige, se bodo s samo eno ostrigo oskrbeli s priporočenim dnevnim odmerkom cinka. Cink, pridobljen z živili živalskega izvora, se bolje absorbira, saj ta živila vsebujejo več aminokislin z žveplom, ki pospešujejo absorpcijo. Taki aminokislini sta L-metionin in L-cistein.
Dobro je vedeti še, da se lahko pri zelo velikih odmerkih cinka poruši naravno razmerje cinka in bakra (9 : 1) v telesu. Da se izognemo pomanjkanju bakra, proizvajalci cinkovemu kompleksu z metioninom dodajajo še baker in s tem preprečijo, da bi se pri dolgotrajnem jemanju cinka razmerje porušilo. Čeprav gre pri absorpciji bakra in cinka za kompetitiven mehanizem absorpcije, so proizvajalci s poskusom na živalih dokazali, da se baker pri tovrstni kombinaciji kljub cinku dobro absorbira.

Katere aminokisline izboljšajo absorpcijo cinka?

Lastnost izboljšanja absorpcije cinka z aminokislinami so dobro izkoristili tudi nekateri proizvajalci surovin (Lonza) za prehranska dopolnila. Razvili so kelate cinka z L-metioninom (L-Optizinc®), s katerimi dosežemo boljši izkoristek v telesu. S ščepcem bakra pa poskrbimo, da se ohrani naravno razmerje cinka in bakra v telesu.

Varna uporaba cinka

Dolgotrajno, več mesečno jemanje cinka v odmerkih 40 mg na dan lahko privede do pomanjkanja bakra. Temu se lahko izognemo z uporabo kombinacij cinka in bakra, ki ohranjajo naravno razmerje mineralov. Pri uporabi antibiotikov, kot so kinoloni ali tetraciklini, in pri nekaterih protivirusnih zdravilih, kot sta ritonavir in atazanavir, je treba cink uživati z vsaj dvema urama zamika.

Izsledki raziskav s cinkom pri okužbah s prehladnimi virusi

Cink sodeluje v vseh procesih okužbe v imunskem sistemu, napada ovojnice virusov, upočasni njihovo razmnoževanje in prepreči naselitev virusa v sluznici. Dodatno jemanje cinka je zlasti pomembno pri starejših, ki so bolj dovzetni za okužbe, saj se prehlad lahko hitro razvije v pljučnico. Ko oseba začuti okužbo, je dobro, da cink uporabi ob prvih znakih prehlada in ga jemlje ves čas do prenehanja simptomov. Tako lahko pomembno skrajša čas prehlada.

© 2021 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane