2 avgusta, 2021

Mineral za dobro razpoloženje

Kljub sodobnemu času, kjer se srečujemo s preobiljem hrane, je pomanjkanje magnezija vse večje. Magnezij je za človeka esencialen mineral, kar pomeni, da ga telo ne proizvaja samo. Vzrok za pomanjkanje je prav tako v nepravilni prehrani in uporabi zdravil, s čimer pospešeno izločamo magnezij iz telesa. Vsakodnevne skrbi in stres pa naše potrebe po […]

Kljub sodobnemu času, kjer se srečujemo s preobiljem hrane, je pomanjkanje magnezija vse večje. Magnezij je za človeka esencialen mineral, kar pomeni, da ga telo ne proizvaja samo. Vzrok za pomanjkanje je prav tako v nepravilni prehrani in uporabi zdravil, s čimer pospešeno izločamo magnezij iz telesa. Vsakodnevne skrbi in stres pa naše potrebe po tem mineralu še dvigujejo. Lahko bi rekli, da je ob današnjem tempu življenja magnezij nujno potreben mineral za izboljšanje oziroma vzdrževanje psiho-fizične kondicije prav vsakogar.

Magnezij je eden od najbolj zastopanih mineralov v človeškem telesu, kar 60 % se ga nahaja v kosteh. Je potreben kofaktor za več kot 300 biokemičnih reakcij v človeškem telesu in igra pomembno vlogo pri vseh presnovnih procesih, ki so povezani s sintezo ali pretvorbo energetsko bogatih snovi. Med njih spadajo vsakodnevni procesi, kot so delovanje mišic in živčnega sistema, ohranjanje zdravih kosti in zob, normalno psihološko delovanje, prispeva k sproščanju energije pri presnovi, ravnotežju elektrolitov ter zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti.

Najpomembnejše naloge magnezija so:

  • Uravnava kalcij v telesu, kar je izjemno pomembno, saj lahko previsoke vrednosti kalcija povzročijo težave, povezane s kontrolo mišic in srca. Dodatek kalcija uživa precej ljudi (predvsem starostniki zaradi osteoporoze), hkrati pa se marsikdo ne zaveda, da je potrebno dodajati sočasno tudi magnezij. Danes vemo, da magnezij odvzema kalcij, ki se nalaga na kosteh in sklepih, poleg tega pa skrbi za boljšo prekrvitev.
  • Pomaga pri glavobolih. Uživanje magnezija naj bi delovalo preventivno na pojav migrenskih glavobolov. Ljudje, ki jih pestijo te težave imajo običajno nižje vrednosti magnezija. Pomaga tudi pri zmanjšanju PMS.
  • Pomaga pri stresu in anksioznosti. V času anksioznosti, paničnih napadov in depresije telo potrebuje redno dodajanje magnezija. V tem času telo sprošča višje ravni adrenalina, ki povzroča dodatno izločanje magnezija skozi urin. Pomanjkanje magnezija močno omeji razpoložljivo energijo za celice in to pomanjkanje vodi k povečani ravni kalcija, ki povzroča povišano vznemirjenje in posledično stres.
  • Sprošča mišice. Velike telesne obremenitve pri športu pospešujejo izgubo magnezija, saj se poveča potenje. Pri telesni aktivnosti metabolizem deluje hitreje, zato se skozi ledvica izloči več magnezija. Pomembno je, da v fazi regeneracije nadomestimo nastale izgube, tako da že pred začetkom športnih dejavnosti preprečimo pomanjkanje magnezija. Pri nezadostni oskrbi lahko hitro pride do pomanjkanja, ki se izraža s povečanim trzanjem mišic in krčev v mišicah, večje pa so možnosti za nastanek napetosti v mišicah, nategov in pretegov. Magnezij prav tako pomaga pri odstranitvi laktata iz telesa, ki se tvori pri nezadostni oskrbi mišic s kisikom.
  • Uravnava krvni tlak in srčni ritem. Nivo magnezija v plazmi povezan s krvnim tlakom, saj se ob daljšem času dodajanju magnezija (vsaj en mesec, najmanj 300 mg dnevno), ki omogoča vazodilacijo, zniža krvni tlak. Krvni tlak se skozi daljši čas uživanja dodatkov magnezija še bolj znižuje, opaženo pa je bilo tudi to, da se je precej bolj znižal diabetikom in tistim, ki so jemali antihipertenzive.

Pomankanje magnezija
Simptomi, ki nakazujejo na pomanjkanje magnezija so vznemirjenost in anksioznost, sindrom nemirnih nog, težave s spanjem, razdražljivost, slabost in bruhanje, motnje srčnega ritma, zmedenost, mišični krči in šibkost, hiperventilacije, PMS. Pomanjkanje magnezija lahko privede do zdravstvenih težav kot so: visok krvni pritisk, kardiovaskularne bolezni, poškodbe ledvic in jeter, pomanjkanje hranil (med njimi vitamina K, vitamina B1, kalcija in kalija), osteoporoza, ponavljajoče se bakterijske ali glivične infekcije, težave z zobmi in kostmi, impotenca, glavoboli, hormonska neravnovesja, zaprtje,… .

Prednosti magnezijevega citrata
V prehranskih dopolnilih se magnezij lahko nahaja v različnih oblikah, ki se med seboj razlikujejo tako po njegovi vsebnosti, kot po biorazpoložljivosti, ki nam pove, koliko magnezija lahko prebavni sistem izkoristi za celične aktivnosti. Da se lahko magnezij v telesu ustrezno absorbira, mora biti vezan na drugo snov. Iz tega razloga so mnogi proizvajalci dopolnil “kelatirali” magnezij v organske oblike. Med njih spadajo magnezijev citrat, magnezijev glukonat, magnezijev aspartat,… medtem ko so anorganske oblike manj biorazpoložljive (magnezijev karbonat, magnezijev klorid, magnezijev oksid, magnezijev sulfat). Sodeč po raziskavah, je najboljša oblika magnezija, magnezijev citrat, ki ima boljšo absorpcijo v primerjavi z magnezijevim oksidom, ki ga pogosto najdemo v šumečih tabletah. Pridobljen iz magnezijeve soli citronske kisline, ki ima sicer nižjo koncentracijo, toda visoko stopnjo biorazpoložljivosti (90 %). Magnezijev citrat je zato koristen za zdravljenje pomanjkanja magnezija s simptomi nevromuskularnih okvar, krčev… Tako kratkotrajno (vsaj 4 tedne), kot dolgoročno nadomeščanje te magnezijeve soli, je učinkovito za povečanje koncentracije magnezija v plazmi.

Magnezij se priporoča
Uživanje dodatka magnezija se priporoča bolnikom s srčno-žilnimi boleznimi, sladkornim bolnikom, ljudem ki imajo težave z jetri in črevesjem, glavoboli ter športnikom in alkoholikom.

Kolikšna je priporočljiva količina magnezijevega citrata?
Odrasli dnevno potrebujemo med 300 in 400 mg magnezija, ob povečani aktivnosti, jemanju nekaterih zdravil za odvajanje vode ali pri uživanju večjih količin alkohola,  pa še več. Pogosto se pomanjkanje magnezija pojavlja pri diabetikih tipa 2, predvsem, če  bolezen ni  pod nadzorom. Zaradi povečanega sladkorja v krvi, se magnezij čezmerno izloča skozi ledvice.

© 2021 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane