27 septembra, 2022

Hrana za možgane in boljši spomin

Naša prehrana ima lahko velik vpliv na zdravje in delovanje naših možganov. Nekatera živila lahko spodbujajo njihovo delovanje, medtem ko lahko druga na njih pustijo celo negativne posledice. Kaj je hrana za možgane in spomin? Katera so živila, ki imajo lahko pozitivne učinke na njihovo delovanje? In kaj so dejavniki tveganja, ki negativno vplivajo na delovanje, strukturo, koncentracijo in spomin?

Možgani so najbolj kompleksen, zapleten in dovršen organ v našem telesu. To je tudi organ, ki nadzira celotno dogajanje v telesu, med drugim je odgovoren tudi za čustvovanje, spomin in koncentracijo. Prav tako je to zelo energijsko potrošen organ, saj za svoje delovanje porabi v povprečju 20 % dnevnih energijskih potreb. Zelo pomembno pa je, da to energijo pridobijo predvsem iz kakovostnih virov, saj bomo le tako lahko vplivali na njihovo optimalno delovanje.

Hrana za možgane in spomin

Za njihovo zdravje in optimalno delovanje potrebujejo zadosten vnos nekaterih hranil. Ta nujno potrebna hranila tako vplivajo na naš spomin, motivacijo, kreativnost, pozornost, koncentracijo ter pomagajo ohranjati naše kognitivno zdravje. Tako lahko tudi preprečimo oz. zmanjšamo možnost za pojav nekaterih bolezni, ki nastanejo zaradi degenerativnega upada možganskih funkcij. Kakšna mora torej biti hrana za možgane in spomin?

Zgolj posamezna hranila seveda ne bodo prinesla velikega uspeha. Prava hrana za možgane in spomin je sestavljena iz sklopa hranil, ki jih lahko najdemo v mediteranski in DASH dieti. Hrana za boljši spomin mora biti torej sestavljena iz polnozrnatih živil, zeleno listnate zelenjave, mastnih rib, perutnine, stročnic, jagodičevja, oreščkov, temne čokolade, kave in olivnega olja. Poleg tega pa se moramo izogibati preveliki količini alkohola, sladkorja in procesirane hrane.

Zakaj pa so ravno ta živila dobra hrana za boljši spomin?

Hrana za boljši spomin je torej sestavljena iz izredno pomembnih posameznih hranil, kot so vitamin B kompleksa, vitamin E, omega 3 maščobne kisline, številni antioksidanti in holin. Ta hranila so v večji meri zastopana v zgoraj naštetih živilih.

Dober vir omega tri maščobnih kislin so predvsem mastne morske ribe. Omenjene maščobne kisline pomagajo graditi membrane okoli naših celic. To pomeni, da lahko izboljšajo tudi strukturo naših nevronov. Rezultati raziskav so že pokazali, da naj bi imeli ljudje z višjo koncentracijo omega 3 maščobnih kislin v telesu povečan pretok krvi v možgane, to pa naj bi vplivalo na boljše kognitivne sposobnosti in razmišljanje. Zelo pomembne so predvsem DHK maščobne kisline, saj naj bi imele vlogo tudi pri ohranjanju vida in delovanju možganov. Omenjena vrsta maščobnih kislin naj bi imela pomembno vlogo tudi pri razvoju možganov in vida pri otrocih.

Za njihovo zaščito je zelo pomemben zadosten vnos antioksidantov, predvsem rastlinskih flavonoidov. Dober vir rastlinskih flavonoidov sta predvsem temna čokolada in jagodičevje. Antioksidanti naj bi zmanjševali vnetja in oksidativni stres. Tako naj bi zmanjševali tudi tveganje za razvoj s starostjo povezanih degenerativnih bolezni možganov, prav tako naj bi upočasnjevali upad miselnih funkcij in spomina. Poleg tega naj bi vplivali tudi na njihov plastičnost, ki naj bi omogočala boljšo koncentracijo, učenje in spomin.

Zelo koristna živila za naše možgane so tudi oreščki in semena, ki poleg omega 3 maščobnih kislin vsebujejo tudi vitamin E, ki je izredno močan antioksidant. Vitamin E naj bi pripomogel k izboljšanju spomina, prav tako pa naj bi zmanjševal tveganje za pojav degenerativnih bolezni. Izmed semen in oreščkov po vsebnosti vitamina E izstopajo predvsem sončnična semena, mandeljni in lešniki.

Kaj pa prehranska dopolnila?

Zgoraj našteta živila, lahko pozitivno vplivajo tako na naše pomnjenje, kot tudi koncentracijo. Nekatera izmed njih naj bi prav tako zmanjševala tveganje za pojav s starostjo povezanih bolezni, kot sta demenca in Alzheimer. Kaj pa prehranska dopolnila? V primeru, da je naša prehrana osiromašena z zgoraj naštetimi živili je zelo koristno, da našo prehrano dopolnjujemo z ustreznimi dopolnili. Najboljša dopolnila, ki naj bi spodbujala njihovo delovanje, so sledeča:

Omega 3 maščobne kisline

Kot smo že omenili zgoraj, imajo omega 3 maščobne kisline pomembno vlogo pri ohranjanju vida in njihovem delovanju. Če s svojimi prehranskimi vnosi ne moremo zadostiti svojim potrebam po omenjenem hranilu, so nam prehranska dopolnila lahko pri tem v izredno pomoč >>

Ginko Biloba

Gre za naravni izvleček, ki ga pridobivamo iz drevesa Ginko biloba. Izvleček ginka naj bi pomagal ohranjati dobro mentalno počutje, pripomogel pa naj bi tudi k normalni cirkulaciji krvi, kar nam omogoča njihovo boljše delovanje, s tem pa nam pomaga ohranjati bistro mišljenje, fokus, spomin in koncentracijo. Učinkoval naj bi predvsem na naš kratkoročni spomin in miselne sposobnosti.

Rhodiola

Gre za rastlinski adaptogen, ki povečuje odpornost našega telesa na stres. Izvleček rožnega korena pripomore k normalnem kroženju krvi, kar je povezano tudi z boljšim delovanjem naših možganov. To naj bi vplivalo predvsem na zmanjševanje utrujenosti in izboljšanje kognitivnih funkcij. Izberi Rhodiolo >>

Kako lahko še izboljšamo njihovo delovanje?

Poleg zadostnih in ustreznih hranilih vnosov na zdravje možganov vplivajo tudi določene aktivnosti (med drugim tudi fizična aktivnost), ki spodbujajo njihovo delovanje in jih tako ohranjajo v najboljši formi. Študije so že pokazale, da imajo ljudje, ki se redno ukvarjajo s številnimi aktivnostmi, boljše kognitivne sposobnosti, kot tisti, ki tega ne počnejo. Še več, telesna dejavnost naj bi prav tako zmanjševala tveganje za nastanek kognitivnih bolezni, kot je demenca.

Na samo delovanje možganov pozitivno vplivajo tudi socialni stiki in socialne interakcije. To pomeni, da imajo ljudje s širšo socialno mrežo ljudi manj težav s komunikacijo, spominom, koncentracijo, depresivnimi razpoloženji in kognitivnim razvojem.

Torej poleg ustrezne prehrane je za njihovo optimalno delovanje pomembno tudi, da vsak dan dobimo optimalno količino spanca, smo karseda miselno in fizično aktivni, smo ustrezno hidrirani ter se izogibamo stresu oz. se znamo z njem uspešno spopadati.

© 2024 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane