9 avgusta, 2018

Poznate pomen vitaminov skupine B?

Vitamini skupine B so biološko aktivne organske spojine, ki so bistvene za normalno delovanje organizma. Ključno vlogo imajo v presnovnih procesih, pri delovanju živčnega in imunskega sistema, obnovi celic, nastajanju krvi in drugih pomembnih bioloških procesih. V skupino vitaminov B uvrščamo 8 v vodi topnih vitaminov: tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensko kislino (B5), […]

Vitamini skupine B so biološko aktivne organske spojine, ki so bistvene za normalno delovanje organizma. Ključno vlogo imajo v presnovnih procesih, pri delovanju živčnega in imunskega sistema, obnovi celic, nastajanju krvi in drugih pomembnih bioloških procesih. V skupino vitaminov B uvrščamo 8 v vodi topnih vitaminov: tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensko kislino (B5), vitamin B6 (piridoksin), biotin (B7), folno kislino (folat, B9) in vitamin B12 (kobalamin). Vsak ima svojo edinstveno kemijsko strukturo in specifično vlogo v organizmu. Noben vitamin ne more nadomestiti drugega, zato življenje brez njih ni mogoče.

b vitamini

Znaki pomanjkanja B vitaminov

Če se vam pogosto dogaja, da ste utrujeni in brez energije, vam izpadajo lasje ter se težko znebite depresivnega razpoloženja, vam lahko primanjkuje vitaminov B. Njihovo pomanjkanje je namreč povezano s številnimi težavami kot so:

  • sindrom kronične utrujenosti,
  • pomanjkanje energije in izčrpanost,
  • slabokrvnost,
  • depresija,
  • srčno-žilne bolezni,
  • okvare živčevja,
  • hormonsko neravnovesje,
  • depresija,
  • nespečnost,
  • težave s kožo, lasmi in nohti,
  • dermatitis…

Potrebe po B vitaminih so povečane predvsem pri nosečnicah in doječih materah, ženskah, ki jemljejo kontracepcijske tabletke, otrocih in mladostnikih, starejših ljudeh, posameznikih s kroničnimi boleznimi, rakavih in srčnih bolnikih, vegetarijancih/veganih, kadilcih in aktivnih športnikih.

Zakaj so B vitamini zelo pomembni za naše zdravje?

Številne raziskave izpostavljajo pomembno povezavo med pomanjkanjem vitaminov B6 in B12 ter depresijo. Oba vitamina sta esencialna za tvorbo živčnih prenašalcev, dopamina in serotonina, ki vplivata na dobro razpoloženje. Poleg tega je vitamin B6 esencialen tudi pri presnovi aminokislin (pomembnih gradnikov beljakovin) in glikogena (glavna zaloga energije v našem telesu) ter vzdrževanju hormonskega ravnovesja. Vitamin B12 je ključen za ohranjanje zdravja naših celic in živčevja, sodeluje pri tvorbi ovojnic živčnih celic ter rasti, potrebujemo pa ga tudi za tvorbo rdečih krvnih celic. Za dober spomin in usklajeno delovanje živčnega sistema je potreben tiamin, pomanjkanje niacina pa povezujemo s pogostimi spremembami razpoloženja.

pomirjanje

Raziskave so pokazale, da je občutek otrplosti in ščemenja, nenormalno bitje srca, nespečnost in tudi sindrom nemirnih nog lahko posledica pomanjkanja vitaminov B. Vitamin B12 in folna kislina sta zelo pomembna za občutek ter koordinacijo nog in stopal. Pomanjkanje tiamina (B1) lahko povzroči nepravilno bitje srca in srčno popuščanje. Nezadostni vnos vitamina B6 pa povezujemo z občutkom pekočih stopal in motnjami živčnega sistema kot je sindrom karpalnega kanala.

Poznana je tudi povezava med pomanjkanjem vitaminov B in srčno-žilnimi boleznimi. Pri tem je ključnega pomena vpliv vitaminov B (predvsem B6, folne kisline in B12) na presnovo homocisteina. Kopičenje te aminokisline v krvi namreč poveča tveganje za razvoj bolezni srca in perifernega ožilja kot tudi za nastanek možganske kapi. Na raven homocisteina v krvi vplivajo tako genetski dejavniki kot tudi prehrana in s tem povezano pomanjkanje ključnih vitaminov.

Zaradi svoje vloge pri energijskem metabolizmu, delitvi in popravilu celic, bi bila brez vitaminov skupine B motena rast in obnova celic. Upočasnil bi se tudi nastanek imunskih celic, ki nas ščitijo pred različnimi okužbami. Pomanjkanje riboflavina, niacina in biotina pa lahko prizadene zdravje naših las, kože in nohtov. 

Stres in prehranjevanje

Zelo pomembno je, da z vsakodnevno zdravo in pestro prehrano poskrbimo za zadosten vnos vseh vitaminov in mineralov. To je navsezadnje osnova tako za preventivo kot tudi zdravljenje v primeru bolezni. V tej zgodbi imajo vitamini skupine B ključno vlogo, saj  telesu pomagajo uporabiti energijo iz zaužite hrane in nam tako zagotavljajo vsakodnevno energijo. Uživajmo čim več sveže in raznolike zelenjave, sadja, polnozrnatih žit, stročnic, oreščkov in občasno tudi meso, jajca ter ribe. Zaradi zelo stresnega načina življenja in vse bolj osiromašene hrane, pa je poleg zdrave prehrane in zadostnega gibanja, priporočljivo tudi dodajanje vitaminov v obliki B kompleksa.

Pripravila: Kaja Perme, mag. inž. prehrane

© 2022 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane