3 februarja, 2017

Sami smo odgovorni za svoj vitamin D

Razlogov za pomanjkanje vitamina D je pravzaprav na pretek in v veliki meri smo za tako stanje odgovorni sami. Zdravstvene posledice so žal zelo hude in največkrat nihče, vključno z zdravniki, ne pomisli na vitamin D. Pa bi vsi morali, celo pa v primeru hudih presnovnih in avtoimunskih boleznih.  Na tem mestu ni odveč, da […]

Razlogov za pomanjkanje vitamina D je pravzaprav na pretek in v veliki meri smo za tako stanje odgovorni sami. Zdravstvene posledice so žal zelo hude in največkrat nihče, vključno z zdravniki, ne pomisli na vitamin D. Pa bi vsi morali, celo pa v primeru hudih presnovnih in avtoimunskih boleznih.  Na tem mestu ni odveč, da omenim še dejstvo, da je vitamin D pravzaprav hormon – torej predstavlja ključen element pri hormonskem ravnovesju in številnih presnovnih procesih v telesu.

Razlogi, ki kažejo, da vam lahko primanjkuje vitamina D:

Pomanjkljiva izpostavljenost UVB sončnim žarkom: večji del (kar 90 %) vitamina D, dobimo z endogeno sintezo v koži pod vplivom UVB žarkov. Tako je najboljši vir vitamina D sončenje. V naših krajih je to učinkovito le, če se nastavljamo soncu med 11. in 16. uro med aprilom in oktobrom. Najboljši način je načrtno izpostavljanje soncu 10-20 min, seveda odvisno od tipa kože, razkriti pa moramo čim več površine kože, ki je ne zaščitimo z zaščitnimi faktorji. Tipično nastane pri takem izpostavljanju 10 000 do 20 000 IE vitamina D. Kot lahko vidimo, kar nekaj mesecev v letu naravna sinteza vitamina D v telesu ni mogoča, prav tako pa nas večina zaradi narave službe zamudi najprimernejše ure za sončenje.

varno na sonce

Uporaba sončnih krem: SPF faktorji v zaščitnih kremah blokirajo UVB žarke, kar nam onemogoča sintezo vitamina D tudi v poletnih mesecih, ki so naš najboljši naravni vir vitamina D.

Temna polt: posamezniki s temnejšo poltjo potrebujejo bistveno večjo izpostavljenost soncu za doseganje iste ravni vitamina D v telesu kot posamezniki s svetlejšo poltjo.

Ne uživate dopolnil z vitaminom D: zaradi pomanjkljivih prehranskih virov (severne morske ribe) in pomanjkljivega sončenja, je praktično nemogoče dobiti dovolj vitamina D in je njegovo dodajanje v obliki dopolnil nujno. Priporočljivo je dodajanje vitamina D3, ki ga izolirajo iz živalskih virov, npr. jeter severnih rib ali ovčjega lanolina. Večina odraslih potrebuje 2000 do 2500 IE vitamina D3, nekateri pa celo več.

Povečane potrebe v posebnih stanjih kot so debelost, presnove bolezni, nevrološke težave, nagnjenost k avtoimunskim reakcijam, težave z mišično-skeletnim sistemom, splošna oslabelost, pogoste infekcije, nosečnost, razvoj otroka in druga stanja.

Znaki pomanjkanja

Splošni simptomi in znaki pomanjkanja so skupni marsikateri bolezni oz. le splošni utrujenosti ter pomanjkanju motivacije. Prav to je razlog, zakaj redkokdo pomisli na pomanjkanje vitamina D. Predvsem bodimo pozorni na naslednje znake: mišična oslabelost, občutek teže v nogah, kronična bolečina v mišično-skeletnem sistemu, utrujenost, depresija, pogoste infekcije, povišan krvni tlak in krvni sladkor ter hitra utrudljivost. Bolezni povezane s pomanjkanjem vitamina D so osteoporoza, rahitis, osteomalacija, rakave, avtoimunske, srčno-žilne in nevrodegenerativne bolezni (npr. Alzheimerjeva in Parkinsonova bolezen, demenca), diabetes tipa 2, debelost, črevesne vnetne bolezni, atopični dermatitis ter pogoste akutne respiratorne bolezni.

Kaj lahko naredimo sami?

Najboljši način je, da preverimo svoj status vitamina D z merjenjem vrednost kalcidiola (prehormona) v serumu. Če so vrednosti nižje od 30 ng/ml, to že kaže na pomanjkanje in veliko večjo dovzetnst da zbolimo za omenjenimi boleznimi. Optimalne vrednosti, ki so seveda naš cilj pa so 40 do 70 ng/ml. V prehrano poskusimo vključiti kakovostne divje severno-morske ribe in dodajajmo vsaj 2000 IE vitamina D3 dnevno v obliki dopolnil. In še zadnji zelo pomemben nasvet: vsi obožujemo sonce in pozitivno energijo, zato se predajmo tej energiji in v obdobju od aprila do oktobra ne pozabimo na vsaj 15 minutno dnevno sončenje, seveda brez sončnih krem.

 

© 2021 Hiša zdravja. Vse pravice pridržane